59°31’95.6”N
18°07’85.5”W

Har du en fråga?

Förhoppningsvis finner du svaret här där vi har samlat svaren på de mest vanligt förekommande frågorna. 

Oavsett om du letar efter information om hytter, underhållning & bokningsvillkor eller något annat, så är chansen stor att du hittar svaren här. Scrolla igenom frågorna nedan noggrant och tveka inte att kontakta oss om du inte hittar det du söker. 

FRÅGOR OCH SVAR

Det krävs en kod för bokning, vart hittar jag den?

För att boka behöver du en personlig bokningskod som du får ifrån din Elevkår på din skola. Samarbetar inte er Elevkår med Amidor? Skriv till oss här

Finns det någon åldersgräns på kryssningen?

Ja, för att åka på kryssning med oss behöver du vara minst 18 år gammal på avresedagen, inga undantag. Det går bra att boka innan du fyllt 18 år. 

Kan man bo 5 personer i en hytt för 4 personer?

Nej det går inte. Alla som åker måste ha en egen sängplats. 

Vi har bokat 2 st hytter och vill bo bredvid varandra, går det?

Nej tyvärr kan vi inte påverka vilken placering man får på sina hytter. 

När och hur får jag mina biljetter?

Du har möjlighet att hämta ut dina biljetter i förtid på din skola på utsatt dag, för exakt datum fråga din Elevkår. Detta för att undvika köer på Terminalen.   Har du inte har möjlighet att hämta ut dina biljetter på skolan går det att hämta på Terminalen på avgångsdagen.

Är det okej att ta med mat eller dryck på båten?

Nej, Båten klassas som restaurang/nattklubb och det är därför inte tillåtet att ta med varken mat eller dryck ombord på båten.

Finns det vegetariska och veganska alternativ på bufféerna?

Ja, alla ska självklart kunna äta!

Kommer Taxfree vara öppen?

Ja.

Finns det WIFI på båten?

Ja, det finns både mobiltäckning och wifi på båten men då vi är ute på havet fungerar det periodvis mindre bra.

Vilken tid avgår båten och när är vi tillbaka?

Alla tider för avgången hittar du här.

Jag glömde min telefon på båten, hur får jag tag på den?

För borttappade föremål kontakta: kundservice@tallinksilja.com
Var så detaljerad som möjligt för snabbare hjälp, ex datum, tidpunkt, var du tappat den o.s.v.

Jag kan inte längre följa med men min vän åker gärna istället för mig, går det?

Det går super! För att göra en sådan ändring behöver du maila in till kundtjanst@amidor.se och meddela oss ditt bokningsnummer, namn på dig samt fullständiga uppgifter på personen som ska ta din plats.
(Namnbyte är gratis fram till 30 dagar innan avresa och kostar därefter 250 kronor)

*Är du hyttansvarig gäller de villkor som anges under “bokningsvillkor”, som du hittar här.

Min mailadress är felstavad, hur ändrar jag det?

Maila in till oss på kundtjanst@amidor.se och meddela oss ditt bokningsnummer samt din korrekta mailadress.

Hur avbokar jag min resa?

Alla avbokningar måste ske skriftligt via mail till kundtjanst@amidor.se.


Villkor för avbokning hittar du här. Gör din avbokning i tid för minska avbokningskostnaden. Observera att din resa inte är avbokad förrän du mottagit ett bekräftelsemejl. Din resa avbokas inte automatiskt om du låter bli att betala den.

Hur betalar jag min resa?

Efter bokning skickas en faktura till Hyttansvariges mailadress. Fakturan ska vara betald inom 14 dagar.
Det fulla beloppet måste vara betald innan du kan hämta ut dina biljetter på avresedagen. 

Vid utebliven betalning skickas först en påminnelsefaktura med en påminnelseavgift om 60 kr innan ärendet går vidare. 

Se alla betalningsvillkor här.

Jag har inte fått min faktura?

Om du inte mottagit någon faktura efter bokning kan det möjligtvis vara så att din mailadress inte stämmer – maila in till kundtjanst@amidor.se för att få din faktura. 

AMIDOR AB

Artemisgatan 21
115 42 Stockholm
Sverige

KONTAKT

08-602 09 26
kundtjanst@amidor.se

Öppettider mån-fre: kl. 09:00 – 12:00

Centrala rättigheter enligt direktiv (EU) 2015/2302
  • Resenärer kommer att få all väsentlig information om paketresan innan de ingår paketreseavtalet.
  • Det finns alltid minst en näringsidkare som har ansvar för att alla resetjänster som ingår i avtalet fullgörs korrekt.
  • Resenärerna får ett nödtelefonnummer eller uppgifter om en kontaktpunkt där de kan komma i kontakt med arrangören eller resebyrån.
  • Resenärer får överlåta paketresan till en annan person, med skäligt varsel och eventuellt mot en extra kostnad.
  • Paketresans pris får endast höjas om särskilda kostnader ökar (till exempel bränslepriser), och om detta uttryckligen anges i avtalet, samt i alla händelser senast 20 dagar före paketresans början. Om priset höjs med mer än 8 % av priset på paketresan får resenären säga upp avtalet. Om arrangören förbehåller sig rätten att höja priset har resenären rätt till en prissänkning om de relevanta kostnaderna sjunker.
  • Resenärer kan säga upp avtalet utan att betala en avbokningsavgift och få full återbetalning av alla betalningar om någon annan av paketresans väsentliga delar än priset ändras avsevärt. Om den näringsidkare som ansvarar för paketresan ställer in paketresan före paketresans början har resenärerna rätt till återbetalning och ersättning, i förekommande fall.
  • Resenärer kan under exceptionella omständigheter säga upp avtalet före paketresans början utan att betala en avbokningsavgift, till exempel vid allvarliga säkerhetsproblem på resmålet som sannolikt skulle påverka paketresan.
  • Dessutom kan resenärer när som helst före paketresans början säga upp avtalet mot en skälig och motiverad avbokningsavgift.
  • Om betydande delar av paketresan inte kan tillhandahållas enligt avtalet efter paketresans början måste lämpliga alternativa arrangemang erbjudas utan extra kostnad. Resenärer får säga upp avtalet utan att betala en avbokningsavgift om tjänsterna inte fullgörs i enlighet med avtalet och detta väsentligen inverkar på paketresans fullgörande och arrangören inte avhjälper problemet.
  • Resenärer har också rätt till en prissänkning och/eller en ersättning för skada om resetjänsterna inte fullgörs eller fullgörs bristfälligt.
  • Arrangören måste tillhandahålla stöd om resenären befinner sig i svårigheter.
  • Om arrangören eller, i vissa medlemsstater, återförsäljaren hamnar på obestånd kommer betalningarna att återbetalas. Om arrangören eller, i tillämpliga fall, återförsäljaren hamnar på obestånd efter paketresans början och om transport ingår i paketresan, säkras resenärernas hemtransport.
  • Amidor AB har tecknat skydd vid obestånd hos “YZ (den enhet som ansvarar för skyddet vid obestånd, t.ex. en garantifond eller ett försäkringsbolag)”. Resenärer får kontakta denna enhet eller, i tillämpliga fall, den behöriga myndigheten Kammarkollegiet, Birger Jarlsgatan 16, 114 34 Stockholm, 08-700 08 00, registratur@kammarkollegiet.se om tjänster inte tillhandahålls till följd av “XY” obestånd.
Direktiv (EU) 2015/2302 i den form som det har införlivats i nationell rätt LÄS MER HÄR »